Gepubliceerd op 15 augustus 2019
Leestijd 3 min.

Daar ben je weer. Terug in je eigen klaslokaal of in dat van een collega. Met een frisse blijk kijk je rond: voldoet de indeling aan je nieuwe groep en aan je plannen voor het komende schooljaar? Of kan het beter volgens jou? Onderstaande overwegingen helpen je bij het maken van slimme keuzes voor het inrichten van het klaslokaal.

Stap voor stap je klaslokaal inrichten

Tijdens de zomervakantie heb je jezelf misschien al eens de vraag gesteld: hoe wil ik het klaslokaal dit jaar inrichten? Het is goed om eens kritisch naar je inrichting te kijken. Lenneke Jansen, Onderwijsadviseur bij de Rolf groep, helpt je graag bij het maken van de juiste keuzes!

Differentiatie en speciale onderwijsbehoeften

Het ene kind komt het best tot zijn recht komen in jouw nabijheid. Het andere heeft juist rust en afzondering nodig om lekker te kunnen doorwerken. Met kasten maak je snel een rustige hoek in je lokaal.

Is een eigen plek altijd nodig?

Werk je op de traditionele manier, dan zet je voor iedereen een eigen tafel neer. Maar misschien zijn vaste plekken helemaal niet nodig tijdens jouw lessen en bepalen de verschillende taken waar en hoe je leerlingen zitten. Een zitzak kan ook.

Wat doe je met de muren?

Het is fijn als kinderen tijdens het werken terug kunnen vallen op geheugensteuntjes: nieuwe woordjes of maateenheden bijvoorbeeld. Hang ze op ooghoogte aan de muur. Staan er kasten in de weg? Misschien kan je er een op de gang zetten.

Hoe behoud je de rust bij coöperatief werken?

Is coöperatief werken bij jou de norm, dan zitten je leerlingen in groepjes. Dat kan soms behoorlijk onrustig zijn, vooral tijdens instructies en zelfstandig werken. Met mobiel meubilair kun je snel switchen van werken in groepjes naar individueel werken.

Hoe regel je verlengde instructie en gedifferentieerde hulp?

Sommige kinderen hebben duidelijk meer uitleg en begeleiding nodig dan andere. Een ronde instructietafel voor in de klas, dicht bij het digibord, is dan handig. Je loopt er makkelijk omheen, hebt overzicht en bent altijd in de buurt.

Kortom, denk bij het inrichten van je klas na over:

  • De verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen.
  • Een wand voor onderwijsondersteunende materialen.
  • De opstelling van de tafels, rekening houdend met coöperatieve werkvormen en hulprondes.
  • Functie en noodzaak van kasten in de klas.
  • Afgezonderde werkplekken voor sterke leerlingen of kinderen met concentratieproblemen.
  • Een aparte instructietafel, liefst voor in de klas en dicht bij het digibord.

Wil je advies voor het inrichten van je klas?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!